Maximaal een ton op de teller, airco, een panoramadak en een automaat. Traditiegetrouw was de Volkswagen Golf met deze zoekcriteria de meest gezochte tweedehands auto van ons land.
Hoewel de opties nog hetzelfde zijn, geldt dat niet voor de auto. Want uit cijfers van AutoTrack en Gaspedaal.nl blijkt dat de Volkswagen Polo de meest gezochte occasion van Nederland is. En dat is een trendbreuk.
Volkswagen domineert overigens de gehele top drie als het gaat om de meest gezochte occasions van Nederland. Naast de Polo op één en de Golf op twee staat de Tiguan op de derde plaats in de lijst. De top 5 ziet er verder zo uit:
Bron: Gaspedaal.nl
Marek Debicki is auto-expert bij aanbod- en vergelijkingsplatform Gaspedaal.nl. Hij snapt dat de Polo de Golf heeft ingehaald. "De meest gezochte Polo op ons platform is het model uit 2017. Deze generatie is een stuk volwassener dan zijn voorganger. Zo krijg je veel veiligheidssystemen standaard. Hij doet bovendien nauwelijks onder voor de Golf, terwijl hij wel een stuk voordeliger is. Het is dus niet gek dat kopers tot de conclusie komen dat ze aan een Polo genoeg hebben."
Vergelijk je een Volkswagen Polo met een Golf, allebei uit 2018 en met iets meer dan 90.000 kilometer op de teller? Dan is het verschil in vraagprijs bijna 4.000 euro. Zo betaal je voor de Polo gemiddeld nog geen 16.000 euro. De Golf kost 20.000 euro. "Vergeleken met het eerste kwartaal van 2024 is de Golf bijna 1.000 euro duurder geworden. De prijs van de Polo is over dezelfde periode stabiel gebleven", zegt Debicki.
De maximale prijs waar Polo-kopers het vaakst op zoeken bedraagt 15.000 euro. Dat is dus net iets lager dan de gemiddelde vraagprijs van een Polo. De opties die het vaakst worden aangekruist bij de Polo zijn airconditioning, een panoramadak en een navigatiesysteem. De kilometerteller mag niet meer dan 100.000 aangeven, de favoriete kleur is zwart en is het liefst een automaat met vijf deuren.
"De Polo blinkt nergens in uit, maar doet alles goed. Wat dat betreft biedt hij een ideale mix, een compromis. Bovendien voelt hij een klasse rijker dan de gemiddelde concurrent, iets waar Volkswagen sowieso goed in is. Het over het algemeen een betrouwbare keuze. Allemaal kwaliteiten waar de gemiddelde Nederlandse autokoper van houdt," aldus Debicki van Gaspedaal.nl.
De Polo is niet alleen goedkoper in aanschaf dan de Golf. Uit berekeningen van Independer blijkt dat de auto ook nog eens minder kost om te verzekeren. "Voor een model uit 2018 met iets meer dan 90.000 kilometer op de teller betaal je voor de goedkoopste WA+ verzekering 46,30 euro per maand. Voor een vergelijkbare Golf is de premie ruim 7 euro per maand duurder. Stel dat je 10 jaar met de auto doet. Dan kan de besparing oplopen tot meer dan 850 euro", zegt Michel Ypma, verzekeringsexpert bij Independer.
Het verschil in premie komt volgens Ypma voornamelijk door het verschil in gewicht van beide auto’s en de catalogusprijs. "De Golf weegt 1.205 kilo. De Polo is 100 kilo lichter. Verzekeraars gaan ervan uit dat hoe zwaarder een auto is, des te meer schade deze kan veroorzaken bij een ongeluk. In dit geval is dat in het nadeel van de Golf. Daarnaast kost de Golf meer in aanschaf. Daarom ben je dus wat duurder uit met de verzekering."